Otužovanie

Od septembra otužovanie na Draždiaku. Každý pondelok o 7:30.

Cieľom otužovania je zlepšenie telesnej zdatnosti a upevňovanie zdravia a pevnej vôle. Základom je domáce otužovanie.

Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Robíme to zásadne ráno. Studenou vodou sa môžeme sprchovať aj večer, ale nenahrádza to ranné otužovanie. Sprchovanie studenou vodou v zime 1-3min a v lete 3-5min. Pri sprchovaní sa hýbeme, prípadne si spievame, aby sme mali dobrú náladu. Hlavu si studenou vodou nesprchujeme. Po sprche sa dobre vydrhneme uterákom. Raňajkujeme až po sprchovaní, keď je telo znovu zohriate. Snažíme sa ranné otužovanie nevynechávať.

Ďalším stupňom je otužovanie vo voľnej prírode v jazere za každého počasia. Najlepšie je plynule pokračovať v plávaní od leta až do ďalšieho leta. Dĺžka pobytu vo vode závisí od jej teploty. Pri teplote vody do15°C sa odporúča začiatočníkom max 40min, 10-15°C max 30min. Pri teplote vody do 5°C max 5min. Plávame popri brehu, aby sme mohli kedykoľvek vyjsť z vody von. Je dobré otužovať v skupine. Navzájom sa kontrolovať a zdieľať spolu pocity zo studenej vody.

Pred plávaním je vhodná krátka rozcvička. Po kúpaní sa treba zohriať pohybom (behaním, skákaním,..). Osušíme sa uterákom a oblečieme. Dáme si teplý čaj, pijeme pomaly. Keď sa telo po ochladení zohrieva, dochádza k triaške. Telo si trasením vyrába potrebné teplo na zohriatie.

Pred kúpaním sa nesmieme veľa najesť, piť alkohol. Po kúpaní sa môžeme najesť až keď je telo zohriate a odznela triaška. Jeme radšej ľahšie nízkotučné jedlo, pretože pri podchladení sa spomaľuje odbúravanie tukov.

Otužovanie po chorobe.

Počas choroby otužovanie prerušíme. Po zotavení začneme pozvoľna vlažnou sprchou. Pri jednoduchých prechladnutiach bez zvýšenej teploty sa môžeme sprchovať aspoň vlažnou vodou. Po závažnejších ochoreniach sa poradíme s lekárom.

Otužovaním si zocelíme organizmus a po dvoch rokoch zaznamenáme aj nižší alebo žiadny výskyt rôznych chorôb, hlavne prechladnutí a angín. Ich priebeh je kratší a ľahší. Upraví sa nám imunitný systém. Ľudia trpiaci na senné nádchy vraj pociťujú jej zlepšenie, niektorým zmizne úplne. Zvyšujeme si prah citlivosti na baktérie a vírusy. Zvyšujeme elasticitu ciev a odďaľujeme starnutie. Otužovanie má dobrý vplyv aj na artrózu. Vyplavujú sa endorfíny a adrenalín.

Takto sa naučíme prekonávať každodenný stres a zlú náladu, hlavne na jeseň a v zime.

 

Použitá literatúra: Príspevok na stránke Ľadových medveďov od Mudr. Jozefa Makaia.

Scroll to Top